Jaarlijkse huurverhoging

Veel gevraagd over Jaarlijkse huurverhoging

Waarom worden de huren aangepast?

Algemeen

Om jou het gewenste wooncomfort te bieden en de woning in een goede staat te houden, worden er door de eigenaar kosten gemaakt. Met de huurinkomsten worden de kosten van bijvoorbeeld (groot) onderhoud, verzekering en belastingen gedekt. Bovendien kunnen door het rendement op de woningen in de toekomst weer nieuwe woningen worden gebouwd en verhuurd.  

Omdat de kosten elk jaar stijgen, is het nodig dat wij de huur jaarlijks verhogen. Daarnaast zorgen wij door de huurverhoging ervoor dat de huurprijs marktconform blijft. Dit wil zeggen dat dit de prijs is waartegen de woning bij leegstand verhuurd kan worden. Dit is afhankelijk van de vraag naar dit type huurwoningen. Hierdoor kan het zijn dat je een andere huurverhoging krijgt dan de buren. Uitgangspunt bij het vaststellen van de huurverhoging is de huurovereenkomst. In de huurovereenkomst is geregeld op welke wijze de huur jaarlijks verhoogd kan worden.

Wanneer wordt de jaarlijkse huurverhoging doorgevoerd?

Algemeen

De huurverhoging wordt meestal jaarlijks per 1 juli doorgevoerd.

Wanneer krijg ik bericht over de jaarlijkse huurverhoging?

Algemeen

Je krijgt twee maanden voor de huurverhoging schriftelijk bericht van ons.

Ik ben het niet eens met de jaarlijkse huurverhoging. Kan ik bezwaar maken?

Algemeen

Ja, zie hiervoor de informatie in onze brief over de huurverhoging.

Hoe wordt de hoogte van de jaarlijkse huurverhoging bepaald?

Algemeen

De jaarlijkse huurprijsverhoging wordt altijd gebaseerd op de afspraken in de huurovereenkomst. Daarin staat op welke manier en op welk moment de huur wordt aangepast, vaak via een indexering (bijvoorbeeld het CBS-consumentenprijsindex).

  • Niet-geliberaliseerde huur: Wil je bezwaar maken tegen de huurverhoging van een niet-geliberaliseerde huurovereenkomst? Je kunt je bezwaar bij ons kenbaar maken via het bezwaarschrift dat je op de site van de huurcommissie aantreft. Denk er wel aan om de gevraagde bijlagen mee te sturen. Je bezwaarschrift wordt door ons zo spoedig mogelijk behandeld. Komen we er samen niet uit, dan leggen wij je bezwaarschrift voor aan de Huurcommissie. Hier zijn wel legeskosten aan verbonden.

Een onderhoudsklacht is géén geldige reden voor bezwaar.

  • Geliberaliseerde huur: Als je het niet eens bent met de huurverhoging van een geliberaliseerde huurovereenkomst, dan kan je het bezwaar ook schriftelijk bij ons kenbaar maken. Komen we er in dat geval samen niet uit, dan is de Huurcommissie niet bevoegd om dit bezwaar in behandeling te nemen. Je dient het bezwaar in dat geval voor te leggen aan de Kantonrechter. Voor vragen omtrent bezwaar maken kun je bellen naar het Juridisch Loket op het telefoonnummer 0800 - 8020.

Mijn huur is door de huurverhoging boven de huurtoeslaggrens gestegen. Heb ik nog recht op huurtoeslag?

Algemeen

Wanneer je al huurtoeslag ontvangt, houd je het recht op huurtoeslag.

De gegevens waar jullie de jaarlijkse huurverhoging op hebben gebaseeerd kloppen niet. Wat kan ik doen?

Algemeen

Je kunt dit bij ons melden, zie hiervoor de informatie in onze brief over de huurverhoging.

Moet ik na de jaarlijkse huurverhoging zelf mijn huurtoeslag wijzigen bij de Belastingdienst?

Algemeen

Wij geven de huurverhoging door aan de Belastingdienst. De Belastingdienst past je huurtoeslag pas aan na de definitieve berekening. Wel raden wij je aan om te controleren of dit goed is verwerkt bij de Belastingdienst.

Moet ik na de jaarlijkse huurverhoging zelf de hoogte van mijn huurbetaling aanpassen?

Algemeen

Betaal je de huur met een automatische incasso? Dan hoef je niets te doen. Vanaf 1 juli schrijven wij de nieuwe huurprijs af. Betaal je op een andere manier? Bijvoorbeeld door middel van een periodieke overschrijving? Dan moet je wel het nieuwe huurbedrag aanpassen.

Ik wil bezwaar maken tegen de huurverhoging, hoe doe ik dat?

Algemeen

Er bestaat een belangrijk verschil tussen geliberaliseerde huur (ook wel vrije sector) en niet-geliberaliseerde huur (sociale huur). Dit onderscheid bepaalt welke regels gelden voor het verhogen van de huur en hoe je bezwaar kunt maken. Hieronder lees je hoe je in beide gevallen bezwaar kunt maken tegen een huurverhoging.

Sociale huur: Wil je bezwaar maken tegen de huurverhoging van een niet-geliberaliseerde huurovereenkomst? Je kunt je bezwaar bij ons kenbaar maken via het bezwaarschrift dat je op de site van de huurcommissie aantreft. Denk er wel aan om de gevraagde bijlagen mee te sturen. Je bezwaarschrift wordt door ons zo spoedig mogelijk behandeld. Komen we er samen niet uit, dan leggen wij je bezwaarschrift voor aan de Huurcommissie. Hier zijn wel legeskosten aan verbonden.
Een onderhoudsklacht is géén geldige reden voor bezwaar.

Vrije sector huur: Als je het niet eens bent met de huurverhoging van een geliberaliseerde huurovereenkomst, dan kan je het bezwaar ook schriftelijk bij ons kenbaar maken. Komen we er in dat geval samen niet uit, dan is de Huurcommissie niet bevoegd om dit bezwaar in behandeling te nemen. Je dient het bezwaar in dat geval voor te leggen aan de Kantonrechter. Voor vragen omtrent bezwaar maken kun je bellen naar het Juridisch Loket op het telefoonnummer 0800 - 8020.